Akcenta top

Eksporterzy odpuszczają sobie Wielką Brytanię?

Eksporterzy odpuszczają sobie Wielką Brytanię?

Warszawa, 14 maja 2018 r.

Według najnowszych danych GUS wartość polskiego eksportu w I kw. 2018 r. (liczona w euro) wzrosła o 3,7% r/r, a import o 6,9% r/r. Na drugim miejscu na liście naszych najważniejszych odbiorców umocniły się Czechy (+4,1% r/r), które od lat zmieniały się na tej pozycji z Wielką Brytanią. Dynamika eksportu na Wyspy osłabła (-2,2% r/r), co może, jak zauważają eksperci instytucji płatniczej AKCENTA, świadczyć o obawach eksporterów przed Brexitem.

I kwartał 2018 r. nie przyniósł wielkich zmian w polskim handlu zagranicznym. GUS podał, że wartość wywozu w pierwszych trzech miesiącach br. wyniosła 52,5 mld euro, a dla wwozu 53,4 mld euro. Podobnie jak rok wcześniej, import rośnie szybciej niż eksport.

Porównanie wyników polskiego handlu zagranicznego
Okres Dynamika eksportu Dynamika importu
I kw. 2017 9,20% 12,3%
I kw. 2018  3,7% 6,9% 

Źródło: Opracowanie AKCENTY na podstawie danych GUS 

„Detronizacja” Wielkiej Brytanii

Więcej zmian widać w analizie danych pod kątem destynacji. Przez wiele lat na drugim miejscu najważniejszych kierunków polskiego eksportu wymiennie pojawiały się raz Czechy, raz Wielka Brytania. Wygląda jednak na to, że w 2018 r. w końcu pozycję tą przejmie nasz południowy sąsiad. Eksport towarów z Polski do Czech w I kw. br. wzrósł o 4,1% r/r, podczas gdy na kierunku brytyjskim spadł o 2,2%. - Już w zeszłym roku prognozowaliśmy, że Czechy mogą przejąć na stałe drugą pozycję na liście odbiorców polskiego eksportu towarów i zdystansować w zestawieniu Wielką Brytanię. Rok 2017 rzeczywiście zakończyły na drugim miejscu, ale wciąż dystans miedzy tymi krajami był niewielki. W tym roku widzimy, że różnica między drugim i trzecim miejscem powiększa się i zaczyna być coraz trudniejsza do nadrobienia – zauważa Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału AKCENTY. Widmo Brexitu i zmian z zasadach handlu ze Zjednoczonym Królestwem może odstraszać przedsiębiorców przed inwestowaniem w rozwój na tym kierunku. Ekspert wskazuje również, że zarówno Czechy, jak i Wielka Brytania mają własne waluty. Przy czym kurs funta w ostatnich latach wykazywał dość duże wahania, które są sporym utrudnieniem dla biznesu eksportowego, szczególnie dla firm, które nie zabezpieczają swoich kontraktów przed ryzykiem kursowym, podkreśla ekspert AKCENTY.

Miejsce na liście odbiorców polskiego eksportu

Kraj/Rok

2013

2014

2015

2016

2017

I kw. 2018

Czechy

3

2

3

3

2

2

Wielka Brytania

2

3

2

2

3

3

Źródło: Opracowanie AKCENTY na podstawie danych GUS

Eksport do USA i Rosji wciąż rozpędzony

W I kw. 2018 r. nadal niezwykle popularne są kierunki pozaunijne, takie jak USA i Rosja. Po bardzo dużych wzrostach sprzedaży do Stanów Zjednoczonych w 2017 r., eksport do tego kraju wciąż dynamicznie rośnie. Wartość towarów wysłanych do USA w pierwszych trzech miesiącach br. była wyższa o 15,9% w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem. To największy przyrost odnotowany wśród pierwszej dziesiątki naszych odbiorców. Wysoką dynamikę utrzymuje także polski eksport na kierunku rosyjskim (+11,9% r/r). - W 2017 r. eksporterzy żywiołowo powrócili na rynki wschodnie, osiągając wyjątkowo wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że kryzys w regionie oraz rosyjskie embargo mocno obniżyło nasze obroty z Rosją i Ukrainą. Szybkość wzrostów wynika więc poniekąd z niskiej bazy i tego, że tak naprawdę dopiero odbudowujemy, to co straciliśmy. Jednakże i tak takie wyniki to sukces, bo wiele ograniczeń wciąż funkcjonuje i część branż nie może się rozwijać na tych rynkach. Trudno więc nie zastanawiać się jak dużo polski eksport mógłby osiągnąć gdyby tych barier nie było, podobnie gdyby nie wybuchł kryzys – rozważa Radosław Jarema.

 

Polski eksport w I kw. 2018 r.

Kraj

Wartość
w mld EUR

Zmiana r/r
w %

Udział
w %

1. Niemcy   

14,6

4,7

27,8

2. Czechy

3,4

4,1

6,4

3. W. Brytania

3,3

-2,2

6,2

4. Francja

3

2,7

5,7

5. Włochy

2,4

-6,1

4,6

6. Holandia

2,4

3

4,6

7. Stany Zjednoczone

1,5

15,9

2,9

8. Szwecja

1,5

6,8

2,9

9. Rosja 

1,5

11,9

2,8

10. Hiszpania

1,4

1,6

2,8

Opracowanie AKCENTY na podstawie danych GUS

 
 
 

AKCENTA logo - PLAKCENTA to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem.

AKCENTA specjalizuje się w wymianie walut, realizacji płatności zagranicznych i transakcjach zabezpieczających kursy walut. Przewagami AKCENTY wobec banków są bardzo dobre oferowane kursy walut, które każdy Klient może negocjować, niskie opłaty za przelewy międzynarodowe oraz bezpłatne rachunki. Przewagą AKCENTY wobec kantorów internetowych jest specjalizacja w kierunku obsługi firm i pełna oferta usług walutowych uwzględniających potrzeby przedsiębiorstw, w tym transakcje z rynku terminowego (forwardy).

AKCENTA działa na rynkach finansowych od ponad 20 lat, obecnie w 5 krajach Europy Środkowej: w Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech.

AKCENTA
największa instytucja płatnicza
w Europie Środkowej
Chcę zostać klientem
33.000
klientów
20
ponad
lat doświadczenia
Korzystając z tej strony użytkownik wyraża zgodę na przechowywanie i korzystanie z plików cookie. Więcej informacji o ochronie danych osobowych.